Krizová komunikace

Krize může mít mnoho podob. Firma může udělat chybu, může dojít k nedorozumění, může se stát obětí nepříznivé hospodářské situace, přírodních živlů či terčem útoku konkurence. Zásadní význam v takové chvíli má krizová komunikace. Právě její zvládnutí rozhoduje o tom, zda si firma zachová dobré jméno, nebo zda bude její pověst nenávratně poškozena. Vybudovat si reputaci trvá řadu let, ztratit ji ale lze během pár vteřin jediným nešťastným či špatně načasovaným výrokem.

Krizová komunikace AnyDesku na indickém trhu

Německá softwarová společnost AnyDesk nabízí řešení pro přístup ke vzdáleným zařízením. Jednoduchosti a rychlosti softwaru však v Indii začali využívat internetoví podvodníci vydávající se za zaměstnance bank. Ti přesvědčovali důvěřivé uživatele, aby jim umožnili na dálku ovládat jejich mobily, což mělo za následek množství vykradených účtů. Indická ústřední banka proto na začátku roku 2019 vydala prohlášení, které před těmito praktikami varovalo. Tamní média si ale prohlášení vyložila špatně a začala AnyDesk prezentovat coby „podvodnou aplikaci“. Ewing obratem připravil oficiální prohlášení, začal s uživateli aktivně komunikovat na sociálních sítích a skrze indickou partnerskou agenturu oslovil jednotlivá média. Podařilo se nejen zachránit reputaci, ale následně i posílit pozici na trhu. Díky další spolupráci s médii se daří AnyDesk postupně profilovat jako autoritu v dané problematice.

Skanska

Český ministr dopravy v březnu 2011 v živém televizním přenosu obvinil společnost Skanska z nekvalitní práce a nedodržování smluvních povinností. Pro Skansku bylo ministrovo prohlášení překvapením a brzy se stalo hlavním tématem ekonomického a politického zpravodajství. Další den si společnost najala agenturu Ewing. Ministra jsme vyzvali k otevřené diskusi s novináři a zároveň jsme pracovali na rychlé, upřímné a transparentní komunikaci. Brzy se jasně ukázalo, že ministr Bárta nedokáže svá tvrzení doložit, a o pět týdnů později s pošramocenou důvěryhodností za personální a politické krize odstoupil. Tehdejší generální ředitel společnosti Skanska Dan Ťok se stal hlasatelem transparentnosti a etiky v podnikání a sám byl posléze jmenován do funkce ministra dopravy, kterou zastával v letech 2014–2019.

ambulance

Šance pro Vebu

Broumovský textilní podnik Veba zaměstnává přímo i nepřímo přes 2 800 rodin. Hlavním odbytištěm společnosti, jejíž tradice sahá do roku 1856, jsou od roku 2010 africké trhy. Když v roce 2018 vlivem občanských válek a epidemií eboly poklesly prodeje o plných 50 procent, začala se společnost potýkat s obtížemi při plnění svých finančních závazků. Přestože měla Veba vypracovaný podrobný plán na restrukturalizaci, rozhodl se jeden z jejích věřitelů firmu poslat do insolvence.
Do 24 hodin od navázání spolupráce jsme příběh Veby přinesli české veřejnosti. Členové našeho PR týmu se společně se zástupci Veby vydali pro podporu za klíčovými obchodními, politickými a průmyslovými partnery. Během několika málo týdnů jsme pro našeho klienta získali sympatie veřejnosti. Na scéně se objevil také nový investor, připravený poskytnout potřebnou kapitálovou injekci. Po dvaceti měsících usilovné práce na lokální i celonárodní úrovni se věřitelé rozhodli svoje pozice opustit a dát Vebě šanci.

Děkujeme, odcházíme

Dvacet let po pádu železné opony činil hodinový plat lékařů v českých nemocnicích v přepočtu 4,5 eura, v případě specialistů přibližně devět eur. Slušný výdělek těmto lékařům zajišťovaly teprve měsíční přesčasy ve výši 75–150 hodin, nezbytné k pokrytí všech směn. Na jaře 2010 Lékařský odborový klub (LOK) oznámil přípravu kampaně zaměřené na 12 000 lékařů v nemocnicích. Jejím cílem bylo motivovat je k podání výpovědi v případě, že do 31. prosince Ministerstvo zdravotnictví nevyslyší jejich požadavky na zvýšení platu, zlepšení systému dalšího vzdělávání a vyřešení otázky přesčasů.
Komplexní informační a lobbistická kampaň Děkujeme, odcházíme pod taktovkou Ewingu odstartovala 15. září 2010 tiskovou konferencí, po níž následovala roadshow. Posádka černé sanitky s nápisem „Náš exodus, váš exitus“ na své tour navštívila 59 českých měst a diskutovala s místními lékaři z 63 nemocnic, setkávala se se zástupci celostátních, lokálních i mezinárodních médií. Ke konci roku 2010 dalo výpověď 3 837 lékařů a ministerstvo muselo LOK začít brát vážně a jednat s ním.
Kampaň byla oficiálně ukončena 28. února 2011 poté, co ministr zdravotnictví a LOK podepsali memorandum o plošném zvýšení měsíčního platu lékařů o 5 000 – 8 000 Kč a dalších reformách v průběhu následujících dvou let. LOK slíbil stažení všech výpovědí. Kampaň upoutala celonárodní pozornost, ač ne vždy byla vnímána pozitivně. Jednalo se o největší protestní akci od roku 2000, která dosáhla vytčených cílů. Výzkum veřejného mínění GFK v únoru 2011 ukázal, že 99 % dotázaných o kampani Děkujeme, odcházíme vědělo.

Železniční neštěstí ve Studénce (2008)

Jedno z největších železničních neštěstí posledních 30 let ovlivnilo 8. srpna 2008 v půl jedenácté dopoledne osudy několika stovek lidí. Těch, co jeli ve vlaku, který narazil do padající mostní konstrukce, i těch, kteří jim vyrazili na pomoc. Bilance neštěstí byla v konečném součtu tragická: osm lidí zemřelo a 85 se zranilo. Škoda se vyšplhala na závratných 136 milionů korun, ztráta blízkých, kteří vlakem EuroCity cestovali, je nevyčíslitelná. Jeden z našich kolegů a specialistů na krizovou komunikaci, Ondřej Kubala, který je současně jedním z majitelů společnosti Ewing, tehdy řídil krizovou komunikaci Českých drah z místa po několik dní. Patří mezi největší české specialisty na krizovou komunikaci a získal titul mluvčího roku za rok 2008, speciální ocenění pro nejlepší mluvčí v hlasování novinářů, a také cenu Mistrovský kus v PR za informování právě o železničním neštěstí ve Studénce.

Během čtvrtstoletí našeho působení jsme se setkali s krizemi, které začaly nebo vyvrcholily ztrátou lidských životů. Ať se jedná o těžký průmysl, letectví, automobilový průmysl, nebo dopravu, Ewing stojí v tragických situacích při svých klientech. S klienty z těchto citlivých odvětví úzce spolupracujeme a připravujeme se na nevyhnutelné. Pokud dojde k nešťastné události, ihned aktivujeme plány krizové připravenosti a ve spolupráci s klientem, místní komunitou, příslušnými orgány a tiskem otevřenou a transparentní komunikací zajišťujeme průběžné informování veřejnosti při zachování diskrétnosti vůči postiženým rodinám. Mnohdy nás taková práce zavede přímo na místa tragických událostí. Není to nic, na co bychom se těšili. Ale díky našim zkušenostem dokážeme klientům nabídnout účinnou objektivní podporu v nejsložitějších situacích.